سفارش تبلیغ
صبا ویژن

//هرچی تو بخوای//

صفحه خانگی پارسی یار درباره

نصیحت کردن شما تا چه حد تاثیر گذار است

همه ما در زندگی لحظاتی را داشته ایم که به نصیحت دیگران پرداخته ایم یا مورد نصیحت اطرافیان قرار گرفته‌ایم. لحظاتی که مشغول نصیحت دیگران بودیم احساس می کردیم که کاملا بر موضوع مورد بحث تسلط داریم و راه درست و غلط آن را به روشنی می دانیم. اما باید ببینیم طرف مقابل که مورد نصیحت ما قرار گرفته هم چنین اعتقادی نسبت به ما دارد؟ یا این که تصور می کند خود ما هم در این راه به موفقیت چندانی نرسیده‌ایم.

 

البته بهتر است از افرادی که در مسیر مشابه شکست خورده اند مشاوره ای گرفته شود تا با شناخت اشتباه یا ضعف آن ها تجربه‌ی تکرار نشدنی برای فرد وجود آید، ولی هیچ کسی تمایل ندارد مورد نصیحت فردی قرار بگیرد که به وضوح مشخص است خود او به توصیه های خودش عمل نمی کند. مثلا پدری که زمان برخورد با مشکل یا اتفاقی عصبانی می گردد و موجب می شود خانواده اش تحت تاثیر عواقب آن قرار بگیرند، اگر بخواهد در مورد شکیبایی و آرامش روانی با فرزندان خود صحبت کند، نمی تواند به نتیجه مطلوبی دست یابد. زیرا وقتی که به توصیه های ایده آل و رمانتیک می پردازد فرزندان او به این فکر می کنند که اگر این راه امکان پذیر بود یا بهتر از عصبانیت بود خود پدر از آن استفاده می کرد یا دست کم سعی می کرد نشان دهد به آن ها توجه دارد.

نصایح بی ارزش
وقتی که به نصیحت دیگران می پردازیم اولین تصوری که در ذهن آن ها ایجاد می شود این است که خود ما از این توصیه ها چگونه بهره برده ایم و چه میزان در این راه موفق بوده ایم یا این که چه میزان در راه تجربه یا تخصص و اطلاعات داریم. بهتر است زمانی دیگران را نصیحت کنیم و یا راه کاری به آن ها توصیه نماییم که خودمان در آن راه با سربلندی و افتخار موفق و پیروز شده باشیم یا اطلاعات و تجربه و تخصص کافی در آن زمینه داشته باشیم، به عبارتی در رابطه با موضوع مورد نظر، یقین داشته باشیم که بیشتر از فرد نصیحت شونده می‌دانیم.

چگونه نصیحت کنیم
هنگام نصیحت دیگران با ید به موقعیت و شرایط فرد مورد نظر توجه داشت و همچنین آگاه باشیم که گفته های ما خلاف برنامه و مغایر با عقاید و خواسته های وی نباشد، یا اینکه اطلاعت و تجربه ما کم تر از خود او نباشد. زیرا در این وضعیت نه تنها او به نصایح ما توجه نمی کند، بلکه از اعتبار و احترام ما هم در نزد خود می کاهد. اگر در مورد فردی احساس دلسوزی می کنیم و وظیفه خود می دانیم تا او را از اشتباهش باز داریم باید با زبانی او را راهنمایی کنیم که احساس نکند ما او را ضعیف و جاهل می شماریم.


نصایح ما باید جنبه انتقادی یا تمسخر نداشته باشد و درصدد تخریب دیگران به کار گرفته نشود، ضمن این که با عنوان آن اعصاب و روان فرد تحریک نگردد.

تفاوت نصیحت کننده دلسوز با فرد غرض دار
البته افرادی را که از روی دلسوزی نصیحت می کنند می توان از کسانی که به دلایل بالا و یا خودنمایی، اقدام به ارشاد دیگران می کنند تشخیص داد. زیرا آدم های دلسوز می دانند که چطور باید دیگران را نصیحت کنند که به دل آن ها بنشید و تاثیر بگذارد. آن ها می دانند که نصیحت و سرزنش باید در محلی خلوت و دور از حضور افراد دیگر و با مهربانی و ذکر دلایل منطقی و عواقب و مزایای آن صورت پذیرد. افراد دلسوز به گونه‌ای صحبت می کنند که دیگران احساس آرامش و خرسندی می کنند و بدون اینکه بی جهت از اعمال خود دفاع کنند تن به نصایح آن ها می دهند. وقتی کسی را نصیحت می کنید، وانمود کنید مدعی نیستید که بیشتر از او می دانید، بلکه احساس می کنید که در این راه مشکلاتی وجود دارد و سپس با بیان اینکه قصد کمک و راهنمایی او را دارید مطالبتان را بیان کنید.

نکته آخر این مطلب را هم یادتان باشد، این شما نیستید که باید صحت رفتار و اعمال خود را تایید کنید و با تایید آن از جانب خودتان مهر داناترین را بر پیشانی خود بزنید، در حقیقت دیگران هستند که با مشاهده اعمال و رفتار شما درصد صحت اعمال و کردار شما را می سنجند و نسبت به آن از رفتارهای شما الگو برداری می کنند.

انسان ها همیشه دوست دارند که در محیطی زندگی کنند که منطبق با خصوصیات خودشان و تمایلاتشان باشد همه چیز بر وفق مراد خودشان باشد دوست دارند هر چیزی که با افکار و سلیقه شان تطابق ندارد را بردارند و چیزی را جایگزین آن کنند که در کنار آن اساسا آرامش بیشتری داشته باشند و این همان انگیزه اصلی فرد نصیحت کننده میتواند باشد ! البته ناگفته نماند که بعضی ها دچار مشکلات دیگر هم هستند و آن ابراز عقیده کردن صرفا در جهت بزرگ نمایی خودشان و یا تحقیر دیگران است.

شناخت این افراد البته کار ساده ایست کافیست به زندگی و رفتارهایشان توجه کنیم تا ببینیم اثری از آن همه نصیحت ها در زندگی شخصیشان میبینیم !

یکی دیگر از علایم این افراد اینست که بسیار علاقه مند به نصیحت است و اما اگر مورد نصیحت واقع شود دجار عکس العمل میشود ! و معمولا حراف است و همچنین مصر در القاء اندیشه هایش. و این همان علایمی است که یک نصیحت کننده واقعی باید از آن پرهیز کنند. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که بهترین نصیحت کننده سر ِ خود سوژه است که باید به سنگ بخورد تا او را از تکرار اشتباهات باز بدارد و نه هیچ فرد دیگر.
این بیش از همه یک قانون است که در مورد بشر مصداق دارد. به اولین داستانی که خداوند در قرآن میپردازد دقت کنید که میفرماید ما به آدم و حوا گفتیم که در این بهشت خوش باشید اما به آن میوده نزدیک نشوید… ولی آنها نزدیک شدند و از بهشت رانده شدند… وسپس از گناه خود آگاه شدند و توبه کردند.

و نیز بار ها به پیامبر اکرم میفرماید جان عزیزت را بزحمت نینداز آنها براه حق نمیایند مگر خدا بخواهد ( ! )… پس بر این مبناست که میبینیم در مورد افراد خطا کار فی البداهه نمیبایست ابتکار عمل بخرج داد مگر اینکه او خودش به سمت شما بیاید و از شما طلب راهنمایی کند. و این لحظه طلایی برای شماست تا بهترین شیوه را برای نصیحت بکار ببرید. اما برای نصیحت کردن شما بایستی واجد شرایط باشید مثال حضرت علی را که از کودکی حتما شنیده اید ماجرا رطب خوردن… شما مطمئن باشید اولین شرط موثر بودن نصیحتتنان عامل بودنتان به آن است در این هیچ شکی نداشته باشید این یک قانون است اما قانون دوم اینکه خودتان آدم با تجربه ای باشید و یا از افراد با تجربه بسیار آموخته باشید مطالعات و وسعت نظر کافی داشته باشید و از کمتر زوایایی در آن مورد خاص بی اطلاع باشید. قانون سوم اینکه سعی نکنید همان لحظه و بیدرنگ شروع به سخنرانی کنید سوژه را کمی معطل و نگران و مشتاق نگهدارید تا هرجه بیشتر به نظر شما توجه بخرج دهد هر چیز سهل الوصول از ارزش کمتری برخوردار است این یک قانون است.

قانون سوم اما اینکه بخودتان هم وقت کافی بدهید شما تصور کنید که چرا بعضی از سخنواران تاثیر گذار هستند و برخی دیگر نیستند ؟ یک دلیل آن انسجام و قالب بندی مطالبی است که رعایت میکنند یک پراکنده گو هر چند هم که سخنانش سرشار از کلید های طلالی باشد اما ممکن است یکی دو موردش بیاد مستمعانش بماند اما اگر هر مطلب در مکان و موقعیت خودش مطرح شود آنگاه است که میبینید مردم بی اختیار از صندلی هایشان بلند میشوند و دقایقی چند شروع میکنند به کف زدن و تحسین کردن. پس برای نصیحت کردن لازم است تا سخنور ماهری باشید.

اما قانون چهارمی که به ذهنم میرسد اینکه حتی الامکان سعی کنید بزنید به هدف یعنی چی یعنی اینکه از حاشیه روی پرهیز کنید چرا که فرصت تاثیر پذیری بسیار کوتاه است و طرف شما کلی با خودش کلنجار رفته تا متقاعد شده بیاید بنشیند در پای شما تا از شما کمک بگیرد کاری که قبلا هرگز نمیکرد به هیچ قیمت.

هدف مندی و پیدا کردن نقطه خال در هدف کاری نیست که شما بدون تجربه بتوانید به آن دست یابید به مطالعه و روانکاوی فرد مورد مشاوره ( سوژه ) نیاز فراوان دارد. بر طبق این قانون اجازه دهید تا جاییکه ممکن است او از خودش بگوید سعی کنید مشتاق شنیدن باشید تا گفتن. تا او احساس نزدیکی و برادری بیشتر با شما بکند سعی نکنید تا وادارش کنید به خطوط قرمز خودش وارد شود بلکه اگر خودش خواست در نهایت سکوت در محیط ممنوعه او فقط یک شنونده صامت باشید اینجا منطقه حساسی است هیجان زده نشوید و مواظب باشید.

پنچم در مشاوره و نصیحت کردن تمامی مطلب را به یکباره ارایه نکنید در چند دوره کار را ادامه دهید تا فرصت جمع بندی هم برای شما و هم برای سوژه تان باشد ولی هیچگاه از هدف دور نشوید و حول آن چرخ بزنید همیشه مسائل فرعی هستند که کار را خراب میکنند و شما را به بیراهه میکشانند و از تاثیر گذاری کلامتان بطور باورنکردنی میکاهند.

اما قانون ششم اینکه ارتباط بدنی داشتن بسیار موثر است این ارتباط از نگاه کردن است تا گرفتن دست سوژه تان به نسبت عرفی که با او دارید. هیچگاه نگاهتان را از دهان سوژه دور نکنید به اعتقاد من نگاه به دهان از نگاه به چشم به هنگام صحبت او مهم تر است و وقتی کلامش به پایان میرسد به چشمانش خیره شوید سوژه این حرکت را میفهمد و با آن ارتباط برقرار میکند.. اگر دچار تالم شد دست او را در دست خود بگیرید و نوازشش کنید این کار او را بسیار آرام میکند و به شما نزدیکترش میکند شما اگر بتوانید به او نزدیک شوید است که میتوانید با زمزمه تان با او ارتباط برقرار کنید وگرنه از دور چندان موفق نخواهید بود… باقی نکات را حین تجاربتان خود از من بهتر خواهید آموخت !

مطالب مرتبط

 

خواهشاً نظر یادتون نره


نحوه فعال سازی سرویس آوای انتظار همراه اول

نحوه فعال سازی سرویس آوای انتظار همراه اول

به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)‌از ستاد خبری گروه مخابرات ایران، مهندس علیرضا طلوع با بیان اینکه سرویس آوای انتظار برای جلب رضایت و ارج نهادن به خواسته مشترکان سیم کارتهای دائمی و اعتباری همراه اول ارائه شده است ؛ افزود : ایجاد جذابیت و تنوع برای مشترکین از جمله مزایای این سرویس است . وی در مورد راه اندازی و نحوه استفاده از این سرویس گفت مشترکان می توانند برای فعال سازی و تغییر آهنگ ، قطع سرویس از سه روش ارسال پیام کوتاه به شماره 8989 ، سایت همراه اول و تماس با تلفن گویای 09990 استفاده کنند .

طلوع در مورد روش ارسال پیام کوتاه در فعال سازی آوای انتظار گفت : این روش ساده ترین روش استفاده از این سرویس بوده و فعال سازی ، تغییر آهنگ ، قطع سرویس با ارسال پیام کوتاه به شماره 8989 امکان پذیر می باشد. برای این منظور مشترک باید کد آهنگ مورد نظر را به شماره 8989 ارسال کند. همچنین برای تغییر آهنگ باید کد آهنگ جدید را به این شماره ارسال کرده و در صورت درخواست برای قطع سرویس عدد 5 را به 8989 پیامک کند.

مدیر کل رایانه و محاسبات شرکت ارتباطات سیار گفت : در صورت تماس با مشترکینی که سرویس آوای انتظار آنها فعال باشد به جای صدای بوق آهنگ پخش می شود. وی ادامه داد سرویس آوای انتظار نیازی به تنظیمات گوشی نداشته و مشترکان می توانند با هر نوع گوشی از این سرویس استفاده کنند.

طلوع با بیان اینکه فعال سازی این سرویس با خرید آهنگ بوده و با انتخاب این آهنگ در زمانهای مختلف آهنگ های مرتبط با مناسبت های روز روی تلفن مشترک فعال می شود اضافه کرد در حال حاضر امکان فعال سازی سرویس مذکور برای مشترکان استانهای اصفهان ، ایلام، آذربایجان غربی ، بوشهر ، تهران ، سمنان ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، قزوین ، قم ، البرز ، کرمان ، لرستان ، کهکیلویه و بویراحمد ، گلستان ، گیلان ، مرکزی ، هرمزگان ، همدان و یزد امکان پذیر است.

وی در مورد روش فعال سازی این سرویس از طریق سایت همراه اول و دریافت رمز عبور گفت مشترکان باید ابتدا یک پیام کوتاه بدون متن به شماره 8989 ارسال کنند تا پیام کوتاهی حاوی نام کاربری و رمز عبور برای وی ارسال شود . پس از آن مشترک برای فعال سازی این سرویس از طریق ورود به سایت مشکلی نخواهد داشت. طلوع در مورد فعال سازی از طریق تلفن گویا نیز گفت : مشترکان می تواند با تلفن خود از طریق تماس با 09990 و با انتخاب کلید منوی 3 به منوی خدمات غیر حضوری مراجعه و امکان استفاده از سرویس آوای انتظار را فعال کنند.

مشترکان جهت اطلاعات بیشتر به سایت همراه اول به نشانی www.rbt.mci.ir   مراجعه کنند.

 

همراه اول به منظور ارج نهادن به سلایق متنوع   مشترکین سیم کارت های دایمی و اعتباری خود و پس از ارائه آزمایشی سرویس آوای انتظار   در نمایشگاه ایران تلکام 2010 ، همزمان با فرارسیدن عید سعید فطر سرویس آوای انتظار   را ارائه نموده است  .
در صورت تماس با مشترکینی که سرویس آوای انتظار آنها فعال   می باشد، برای تماس گیرنده به جای بوق، آهنگ پخش می گردد  .
سرویس آوای انتظار   نیازی به تنظیمات گوشی نداشته و مشترک می تواند با هر نوع گوشی از این سرویس   استفاده نماید  .

* خرید آهنگ
مشترکین با استفاده از یکی از روشهای  پیام کوتاه (SMS) . تلفن گویا   (IVR) ، سایت آوای انتظار همراه اول   (http://rbt.mci.ir)  می توانند نسبت به خرید آهنگ (با قیمت هر آهنگ ماهیانه 5000 ریال) اقدام نمایند.

1- پیام کوتاه (SMS)
مشترکین می توانند جهت دریافت کدهای چند آهنگ پر متقاضی سرویس آوای انتظار یک پیام کوتاه بدون متن به شماره 8989 ارسال نمایند.
مشترکین به منظور خرید آهنگ می توانند " کد آهنگ " مورد نظر را بصورت لاتین به شماره 8989 ارسال نمایند.
برای مثال: ارسال کد آهنگ "20069 " به شماره 8989

2- تلفن گویا (IVR)
مشترکین می توانند برای خرید آهنگ با استفاده از گوشی تلفن همراه خود با سامانه اطلاع رسانی 09990 (بصورت رایگان) تماس گرفته و با انتخاب منوی خدمات غیرحضوری، سرویسهای جدید، سرویس آوای انتظار و فشردن کلید 1، کد آهنگ مورد نظر خود را وارد نموده و سپس کلید مربع را انتخاب و خرید خود را تکمیل نمایند.

3- پرتال  (Portal)

ابتدا وارد سایت آوای انتظار (http://rbt.mci.ir) شده و از منوی " ثبت نام " برای دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام نمایند. برای این منظور شماره تلفن  همراه را وارد می نمایند. یک پیام کوتاه حاوی رمز عبور برای مشترک ارسال می گردد .سپس وارد سایت آوای انتظار همراه اول شده و پس از وارد نمودن نام کاربری (شماره تلفن همراه بدون 0 مثال :9123456789) و رمز عبور به صفحه اصلی وارد و پس از شنیدن آهنگ ها و انتخاب آهنگ مورد نظر ، دکمه خرید را کلیک نمایند.

* تغییر آهنگ
مشترکین به منظور تغییرآهنگ سرویس آوای انتظار با استفاده از روشهای: پیام کوتاه (SMS) ، تلفن گویا(IVR)  ، سایت آوای انتظار همراه اول(http://rbt.mci.ir )  می توانند تا سی روز پس از خرید بصورت رایگان نسبت به تغییر آهنگ خود اقدام نمایند.


1- پیام کوتاه (SMS)
مشترکین درصورت تمایل به تغییرآهنگ می توانند" کد آهنگ جدید" را بصورت لاتین به شماره 8989 ارسال نمایند.
به طور مثال : ارسال کد آهنگ" 30058" را به شماره 8989

2- تلفن گویا( IVR)
مشترکین می توانند با استفاده ازگوشی تلفن همراه خود با سامانه اطلاع رسانی 09990 تماس گرفته و پس از ورود به منوی خدمات غیرحضوری، سرویسهای جدید، سرویس آوای انتظار، برای تغییر آهنگ کلید 3 را انتخاب و سپس کد آهنگ را وارد و سپس کلید مربع را انتخاب نمایند.

3- پرتال (Portal)
مشترکین می توانند پس از ورود به سایت آوای انتظار (http://rbt.mci.ir) و وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور ، آهنگ جدید مورد نظر را انتخاب و دکمه خرید را کلیک نمایند.

*
قطع سرویس
مشترکین تلفن همراه می توانند جهت قطع سرویس از روشهای پیام کوتاه(SMS) . تلفن گویا (IVR) . سایت آوای انتظار همراه اول ( (http://rbt.mci.irاقدام نمایند. درصورت قطع سرویس، هزینه خریدآهنگ به مشترک اعاده نمی گردد.

1-  پیام کوتاه (SMS)
مشترکین درصورت عدم تمایل به استفاده از سرویس می توانند عدد"5" را بصورت لاتین به شماره 8989 ارسال نمایند.

2- تلفن گویا  (IVR)
مشترکین می توانند با استفاده ازگوشی تلفن همراه خود با سامانه اطلاع رسانی 09990 تماس گرفته و پس از ورود به منوی خدمات غیرحضوری، سرویسهای جدید، سرویس آوای انتظار، برای قطع سرویس کلید 5 را انتخاب نمایند.

3- پرتال  (Portal)
مشترکین پس از وارد شدن به سایت آوای انتظار همراه اول و وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور ، منوی غیرفعالسازی را انتخاب نمایند

منبع : همراه اول


علل بزهکاری اطفال و نوجوانان

علل بزهکاری اطفال و نوجوانان

مقدمه :
بیگمان ، جوامع بشری در هر شرایطی به همزیستی مسالمت آمیز با همنوعان خود نیازمند هستند. آنچه مسلم است تا امروز به دلیل اختلافات زیر بنایی و ریشه ای مختلفی از جمله در مسا ئل عقیدتی ، فرهنگی و مذهبی و در عین حال تفاوت هایی که در معیارهای سنجش ارزش ها در حیطه های گوناگونی وجود داشته ، یک توافق و تفاهم عمومی و جهان شمول استقرار نیافته است. وانگهی ، تمام انسان ها از هر قوم و قبیله ، نژاد و مذهب ، دین و عقیده اتفاق نظر دارند که یکی از محوری ترین اعمال فردی و اجتماعی ،تربیت و هدایت درست کودکان برای آینده می باشد . اقدامی که شرط ضروری و انکار ناپذیر رشد و ترقی جامعه ی انسانی تلقی می شود .

کودکان و نوجوانان سرمایه های معنوی جامعه می باشند و سلامت روح و جسم آن ها تضمین کننده ی سلامت جامعه در آینده است . بنابراین مسائل آنان از جمله مسائلی است که باید به آن ها توجه ویژه ای مبذول داشت . بررسی ریشه ای مسائل اطفال و از آن جمله بزهکاری اطفال ، برای رسیدن به یک جامعه ی ایده آل شرطی ضروری است.
در واقع از قدیم الایام گفته اند ، پیشگیری بهترازدرمان است . طبعا اگر طفلی به هر دلیلی از ابعاد جسمانی ، روانی و رفتاری به نقصان و یا انحرافی مبتلا گردد ، قهرا بازپروری وی مستلزم صرف هزینه های هنگفت و مضاعفی خواهد بود . از طرف دیگر بسیاری از افرادی که همواره مرتکب جرائم گوناگون می شوند ، همان کودکان بزهکار دیروز هستند .
از جمله مسائل همیشگی و مطرح نزد اندیشمندان و بالاخص حقوقدانان و جرم شناسان ، موضوع بزهکاری اطفال و نحوه مقابله با آن و شیوه های انحراف و کجروی آن ها در جامعه می باشد . از آن جا که دلایل و عوامل بروز جرم در میان اطفال با افراد بزرگسال متفاوت بوده و از سوی دیگر این طبقه از جامعه دارای وضع روانی و اجتماعی حساس تر و به مراتب آسیب پذیرتری نسبت به سایرین می باشند ، لذا باید روشی متناسب با شرایط و موقعیت این افراد اتخاذ شود . این روش تحت عنوان سیاست کیفری مربوط به کودکان ونوجوانان بزهکاراهمیت فراوانی دارد . برخورداری از یک سیاست جنائی و کیفری متناسب با شرایط و وضعیت صغار و نوجوانان می تواند به جامعه مدنی جهت پیشبرد یکی از اهدافش که پیش گیری از وقوع جرائم در آینده است ، کمک فراوانی کند .
تعریف طفل بزهکار :
اصولا بزهکاری عبارت است از جرائم کم اهمیت و چون اطفال معمولا مرتکب این نوع جرائم می شوند ، در مورد اطفال استفاده از واژه بزهکاری بهتراز استفاده از واژه مجرمیت است .
با یک تعریف ساده میتوان گفت ، طفل بزهکار فردی است که قبل از رسیدن به سن هیجده سالگی ، مرتکب جرمی شود .

تاریخچه ی واکنش اجتماعی در مقابل اطفال و نوجوانان بزهکار:
اصلاح بزهکاری نوجوانان نخستین بار در انگلستان و در قرن نوزدهم ( سال 1815 میلادی ) مطرح شد . در آن دوران جرائم کودکان و نوجوانان افزایش یافته بود ، از آن پس واژه ی بزهکاری اطفال در تمام کشورها متداول گردید . در آمریکا لایحه ی مربوط به تاسیس دادگاه اطفال در سال1891 در شیکاگو به مجلس قانونگذاری ایلینویز تقدیم شد . این لایحه درسال 1899 به تصویب رسید و به صورت قانون در آمد . همزمان با تصویب این قانون دادگاه های اطفال ونور تشکیل گردید و این اولین دادگاهی بود که رسما شروع به کار کرد . فکر تاسیس دادگاه های اطفال به سرعت در تمام ایالت ها پیدا شد و امروز در تمام ایالات آمریکا دادگاه اطفال وجود دارد.
همچنین در سال 1909 در شیکاگو سازمان بسیار مهم و ارزنده ای به نام موسسه ی پیسکوپاتیک جوانان تاسیس گردید که کار اصلی آن ، تحقیق و بررسی در رفتار وسلوک نوجوانان و همکاری نزدیک با دادگاه اطفال شهرشیکاگو بود .
در کشور ما تا قبل از تشکیل دادگاه های اطفال ( مصوب سال 1338 ) مرجع قضایی واحد و صلاحیت داری برای رسیدگی به بزهکاری اطفال پیش بینی نشده بود . با تصویب این قانون دادگاه ویژه اطفال تشکیل شد .
متاسفانه با تصویب قانون اصلاح برخی از مواد قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1361 و تشکیل دادگاه های کیفری 1 و 2 ، حسب رای وحدت رویه قضایی شماره 6 – 23 / 2 / 64 ، دادگاه ویژه اطفال از نظام قضایی حذف و رسیدگی به اتهامات اطفال و نوجوانان بر حسب نوع و شدت جرم ارتکابی در صلاحیت دادگاه های کیفری 1 و 2 قرار گرفت .
از نظر تاریخی بنظر می رسد که اقدامات مقابله ای با بزهکاری اطفال و نوجوانان و در عین حال ریشه یابی آن خیلی دیر انجام شده واین موضوع از جمله مسائلی است که نهایتا به یک یا دو قرن پیش باز می گردد .



قوانین مربوط به بزهکاران صغیر در حیطه بین الملل :
اسناد و قطعنامه های مختلفی از سوی سازمان ملل صادر شده است که بعضی از آن ها به مثابه قانون است و جنبه الزامی دارند و در مقابل برخی دیگر از این اسناد جنبه ارشادی داشته و فاقد جنبه الزام است .
در مورد اسناد الزام آور ناظر بر اطفال بزهکار باید گفت که تنها معاهده حقوق کودک ، از این جنبه الزام آوری برخوردار است . این معاهده از طریق مراقبت های اساسی آموزشی و بهداشتی ، رسیدگی به حقوق کودکان را آغاز کرده و در عین حال از کودکان و نوجوانان در مقابل بهره کشی و سو استفاده های مختلف من جمله بهره کشی در زمینه کاری حمایت می کند .
در مورد اسناد ارشادی ناظر بر اطفال بزهکار در زمینه عدالت کیفری اطفال می توان به مجموعه قواعد حداقل سازمان ملل متحد درباره مدیریت و اعمال عدالت کیفری اطفال و همچنین قواعد ملل متحد راجع به حمایت از اطفال محروم شده از آزادی اشاره کرد .

آمار و ارقام مربوط به بزهکاری اطفال و نوجوانان :
در کوششی برای شناخت سبب شناسی بزهکاری روز نبیوم (1989) دریافت که نوجوانانی که پیوند قومی با والدینشان دارند کمتر مستعد برای انجام بزهکاری هستند . فالانری و همکاران (1999) گزارش داده‌اند که نوجوانان بدون والدین به ویژه در زمان ساعات بعد از مدرسه استعداد بیشتری برای دست زدن به اقدامات بزهکارانه دارند. فیشرراستون و همکاران (1993) عنوان کرده‌اند که در جوانان خانواده‌های والدینی سالم (زوج والدینی) مشکلات مدرسه کمتری نسبت به کودکان خانواده‌های تک والدینی گزارش می‌شود .
طبق گزارشی که یکی از حقوقدانان به نام گادلی برای سومین کنگره جرم شناسی تهیه کرده بود ، نشان می داد که هفتاد درصد از کودکان و نوجوانان بزهکار، خانواده گسسته و در هم ریخته داشتند و آمار مشابه در کشور ایران بر روی اطفال کانون اصلاح وتربیت شهر تهران ( 1348 – 1351 ) نشان داد که بین چهل تا پنجاه درصد این اطفال متعلق به خانواده های از هم گسیخته بوده اند .
همچنین در پژوهشی علمی دیگری که در بند اصلاح و تربیت اردبیل به انجام رسیده ، از لحاظ فراوانی بزهکاری نشان داده شده که بیشترین رقم بزهکاری را نوجوانان بین هیجده تا بیست سال مرتکب شده اند (8/53 درصد) . از لحاظ سطح تحصیلات نیز نتایج بدست آمده حاکی از اینست که دقیقا یک رابطه معکوس بین فراوانی بزه و تحصیلات این افراد بزهکار وجود دارد . در واقع هر چه سطح تحصیلات آن ها افزایش یافته ، درمقابل فراوانی ارتکاب جرم در آن ها کاهش یافته است . در مورد رابطه تعداد خانوار افراد بزهکاردر مقابل فراوانی بزه نیز باید گفت که در کل نوجوانان بزهکار با خانواده پر جمعیت ، بیشتر ازنوجوانان بزهکار با خانواده کم جمعیت مرتکب اعمال ضد اجتماعی می شوند .از اطلاعاتی که این پژوهش بدست آمده ، به خوبی نمایان است که خانواده بزهکاران دچار نوعی اختلال و اشکال به صور مختلفی همچون ازدواج مجدد ، اعتیاد و ... می باشند .

عوامل موثر در بزهکاری اطفال و نوجوانان:
عوامل گوناگونی در بروز بزهکاری موثر است و تنها نمی توان علت خاص و واحدی را برای آن در نظر گرفت . عوامل مختلفی نظیر عوامل اجتماعی ، اقتصادی ، فیزیولوژیکی و ... در کنار هم باعث می شوند که بزهکاری در نوجوانان واطفال به منصه ی ظهور برسد .


نقش خانواده:
محیط خانواده اولین محیطی است که فرد در آن رشد می کند و هنجارها را می آموزد . علی رغم اینکه بسیاری از عوامل در وقوع بزهکاری اطفال و نوجوانان دخیل اند اما در گام نخست این خانواده ها هستند که نقش تعیین کننده ای در سرنوشت اطفال دارند . چنانکه با تربیت درست می توانند کودک را به راه صحیح هدایت کنند ویا شرایط و محیط را برای تحقق بزهکاری توسط اطفال مهیا سازند . معمولا والدین اطفال یا نوجوانان بزهکاراز نظر رفتاری یا بسیار خشن وسخت گیر هستند و یا نسبت به فرزند خود بسیار بی توجه و سهل انگار هستند . غالبا والدین این دسته از اطفال و نوجوانان در ارتباط برقرار کردن با فرزند خود دچار اشکال هستند و نمی توانند به درستی به تکالیف خود نسبت به فرزندشان عمل کنند .
دانشمندان با پژوهش ها ی اجتماعی ، وضع نابسامان محیط خانوادگی را در بروز جرائم تایید کرده اند و اذعان داشته اند که وضع خانوادگی شخص رابطه ی مستقیم با بروز حالت خطرناک و بزهکاری وی دارد . از نظر تحصیلات و مسائل فرهنگی ، فرزندان خانواده های سطح پایین و متوسط به مراتب بیشتر از فرزندان خانواده های روشنفکر وسطح بالای جامعه در معرض ارتکاب جرائم مختلف هستند . بنابراین نباید سیاست جنائی خاص بزهکاران صغیر و نوجوان را ازسیاست حمایت خانواده جدا دانست . به عبارت دیگر حمایت درست از نهاد مقدس خانواده و نظارت اساسی و کارشناسانه بر آن سبب کاهش جرائم خاص صغار و نوجوانان خواهد شد .
به نظر روانشناسان اگر شخصی در محیط خانواده از نظر رفع نیاز های اساسی جسمی و روانی مانند نیاز های عاطفی ارضا نشود ، به احتمال فراوان در آینده ای نه چندان دور به طرق مختلف به اعمال ضد اجتماعی دست زند . عدم وجود محبت ، ارتباطات صمیمی ، تفاهم متقابل و در عین حال وجود تشنج در خانواده ، ازهم گسیختگی خانواده ، طلاق ، فوت والدین و... از جمله عواملی هستند که در وقوع بزه توسط نوجوانان واطفال موثر است .
همچنین نحوه تنبیه والدین در مقابل سرپیچی های کودک و شلوغ کاری های وی نیز طبق بند 1 ماده 59 قانون مجازات اسلامی و همچنین تبصره 2 ماده 49 باید همراه با دو شرط باشد . اولا تادیب اطفال باید در حد متعارف باشد و ثانیا این تنبیه باید ضرورت داشته باشد . در واقع این دو ماده به نوعی جنبه پیش گیری از بزهکاری اطفال و نوجوانان دارند .
متاسفانه در قوانین موضوعه ما مبنا و معیاری برای ضرورت تنبیه اطفال آورده نشده است و به نظر می رسد که این مساله توسط عرف جامعه تعیین می شود . بسیاری از فقیهان در مورد حد و میزانی که تنبیه ضرورت پیدا می کند ، نظرات گوناگونی داده اند که خود جای بحث دارد و در این مجال نمی گنجد .

عوامل اجتماعی:
جامعه ای که از یک ثبات و پایداری اجتماعی برخوردار نیست و دائما دچار هرج و مرج و بی نظمی از قبیل جنگ ، شورش ، اختلافات طبقاتی ، آلودگی هوا ، وضع بد سکونت ، جمعیت بالا و ... باشد ، قطعا شرایط و بستر مساعدی را برای ارتکاب بزه فراهم می کند و بالعکس جامعه ای که ازیک ثبات و نظم اجتماعی واقعی برخوردار است ، می تواند به مرور زمان ریشه های بزهکاری و عوامل آن را در خود بخشکاند .


عوامل اقتصادی:
فقر از عوامل اصلی ایجاد بزهکاری است . کمبود امکانات نظیر امکانات بهداشتی ، خوراک ، پوشاک و مسکن باعث می شود نیازهای اشخاص بر طرف نشده و موجب تحریک وترغیب آن ها به ارتکاب بزه های مختلفی می شوند . درچنین شرایطی برخی از والدین از کودکان خود برای ارتکاب جرائمی همچون سرقت استفاده می کنند و یا با وادار کردن فرزندانشان به تکدی گری آن ها را وسیله ای برای امرار معاش قرار می دهند .


نقش دوستان و همسالان:
از دیگر عوامل موثر در بزهکاری اطفال ، دوستی با افراد فاسد و بی بند وبار است . نوجوان اغلب رفتار خود را با الگوهای رفتاری دیگر دوستانش همانند سازی می کند و به شدت از آنان تاثیر می پذیرد . نوجوانی که از خانواده طرد می شود برای جبران کمبود های عاطفی و روانی اش ، برای کسب حمایت و تایید به دوستان هم سن و سا ل خود روی می آورد . وی به دنبال افرادی می گردد که مانند خودش هستند . از این رو احتمال دارد با تحریک و تشویق دوستان نا باب خود دست به اعمال ضد اجتماعی و خلاف بزند .

عوامل روانشناختی:
روانشناسان عوامل گوناگونی را برای بزهکاری اطفال احصا کرده اند . بزهکاری با صفات روانشناختی مختلف و متنوعی همراه است که برخی از آنها عبارتند از هوش کمتر از متوسط ، خلق و خوی پرخاشگرانه و ... . روانشناسان ثابت کرده اند که بزهکاران نسبت به دیگرافراد به مراتب از عزت نفس پایین تری برخوردار بوده اند .
اگر به گذشته ی اطفال و نوجوانان بزهکار توجه داشته باشیم ، خواهیم دید که اکثر قریب به اتفاق آن ها ، به نحوی از انحاء مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند . در مباحث روانشناختی ، این نظریه در بین قشری از روانشناسان وجود دارد که اگر کودکی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته ، فردی برون گرا باشد ، در آینده خود به طرق مختلفی در مقام انتقام برخواهد آمد . همچنین میزان آزار و اذیت و مدت زمان این آزار و اذیت از عوامل موثر ارتکاب بزه در اطفال و نوجوانان است که این عوامل تحت عنوان کودک آزاری بحث مفصل و جداگانه ای را می طلبد که در این مجال نمی گنجد و به توضیح مختصر در مورد آن بسنده کردیم .

علت های دیگر بزهکاری:
از عواملی که سبب افزایش بزهکاری اطفال و نوجوانان می شود ، می توان به مهاجرت از روستا به شهر و مشکلات مربوط به حاشیه نشینی اشاره کرد .
بعضی از جرم شنا سا ن معتقدند که امروزه مهاجرت های داخلی و همینطور بین المللی ، یکی از دلایل عمده ی افزایش نرخ بزهکاری مخصوصا در میان نسل اول مهاجران است .
همچنین پیشرفت و گسترش وسائل ارتباط جمعی می تواند از دیگر عوامل بزهکاری باشد . بدین صورت که پخش فیلم های رزمی و جنگی ، نشان دادن روش های سرقت و ... هر کدام به نوعی می تواند تاثیراتی منفی بر کودکان بگذارد و در عین حا ل موجب سوق دادن آن ها به ارتکاب بزه های گوناگون گردد .
همانطور که در عالم واقع می توان گفت ، عامل مستقیم و مباشر اصلی این نوع جرائم خود طفل یا نوجوان است و عنصر مادی جرم توسط وی واقع می گردد . در عین حال درعالم مجازی می توان گفت عوامل دیگری نیز مانند عدم ثبات اجتماعی ، فقر، خانواده ی از هم گسیخته و ... به عنوان معاونان جرم دروقوع اینگونه بزه ها موثر هستند و به طورغیرمستقیم و به وسیله ی تحریک و ترغیب اطفال یا نوجوانان تاثیر خود را بر عمل آن ها می گذارند .
در مورد اطفالی که مرتکب جرائم گوناگون می شوند ، باید به این نکته مهم توجه داشت که بدلیل شرایط سنی حساس و ویژه این قشراز افراد جامعه ، نباید عناوینی همچون مجرم یا بزهکاربالفطره را در مورد آن ها به کار برد . در واقع برچسب زنی و به کاربردن این عناوین از لحاظ روحی و شخصیتی می تواند تاثیرات زیانباری بر اطفال داشته باشد .
متاسفانه طبق مطالعاتی که در مورد اطفال بزهکار انجام شده ، این موضوع مشخص شده که برچسب زنی زیر عنوان مجرم یا نقص کننده قانون به مراتب از سوی خانواده ها بیشتراز نهادهای کیفری انجام می گیرد!
به هر حال شایسته است برای ریشه کن شدن مساله بزهکاری اطفال و نوجوانان و پیشگیری از وقوع اینگونه جرائم در آینده ودر نهایت رسیدن به جامعه ای مطلوب که نظم و امنیت نسبی و در عین حال عدالت اجتماعی بر آن حاکم باشد ، در اتخاذ روش متناسب با وضعیت کودکان و نوجوانان تلاش شود . زیرا ممکن است برخورد نسنجیده و غیر کارشناسانه ، نتیجه معکوس به بار دهد و موجب تشدید وضعیت انحرافی و بزهکاری این قشر از افراد جامعه گردد .

 


خروس و پادشاه

یکی بود یکی نبود. یک خروسی بود که یک روز سکه ای پیدا کرد. رفت بالای بام و داد زد:«قوقولی قوقو، پول پیدا کردم!»

حاکم شنید به وزیر گفت:«برو پول و از خروس بگیر!»

وزیر رفت و پول را گرفت. خروس داد زد:«قوقولی قوقو حاکم از کیسه ی من پولدار شد.»

حاکم پول را به وزیر داد و گفت:«پول را پسش بده و گرنه آبرویم را می برد»

وزیر سکه را به خروس پس داد.خروس داد زد:«قوقولی قوقو حاکم از من ترسید.»

حاکم عصبانی شد وبه وزیر دستور داد:«برو این بد ذات را بگیر سرش را بِبُر وبده آشپز بپزد تا من بخورم و از شرش راحت شوم.»

وزیر خروس را گرفت. خروس داد زد:«قوقولی قوقو حاکم مرا به مهمانی دعوت کرده.»

سر خروس را بریدند توی دیگ آب جوش انداختند. خروس بانگ زد:«قوقولی قوقو حـــاکم برایم حمام گرم حاضر کرده »

خروس را پختند و جلوی حاکم گذاشتند. خروس داد زد:«قوقولی قوقو من و حاکم سر یک میز نشسته ایم.»

حاکم با عجله خروس را برداشت و قورت داد. خروس از توی گلویش داد زد:«قوقولی قوقو چه خیابان تنگی!!!!!!»

حاکم دید خروس دست بردار نیست به وزیر دستور داد:«اگر خروس یک بار دیگر فریاد زد با شمشیر او را بزن»

خروس به شکم حاکم رسید و از توی شکمش داد زد:«قوقولی قوقو چه چاه تاریکی!!!»

حاکم دستورداد:«بـــــــــــــــــــززززززززززززززن»

وزیر زد و شکم حاکم را درید. خروس از توی شکم بیرون پرید و گفت:«قوقولی قوقو چه حاکم خنگی.»


یار

9384876421

صدا پیچیده در گوش شقایق

که دوران وفا افسوس بگذشت

گلی که خود دادم پیچ و تابش

بر آب دیدگانم دادم آبش

گل از من دیگری گیره گناهه

قسمت من غم بود مِحنت عالم بود

سهم من از هستی ماتم بود

این همه غم خوردم باز کم بود

آخ که دلم تنگه آخ مگه دل سنگه؟

زندگی در عالم صد رنگه

عشق و وفاداری نیرنگه

اگه که یار یار نباشه اگه وفادار نباشه

اگه بازم پیش آدم زهستی بیزار نباشه

آخ که تو این زمون با همه مهربون

باغ هردو بی خزون

واسه ی زیاد و کم غم نداره آدم

وقتی یار خوب و مهربونه

یار هوس باز خدا نصیب گرگ بیابون نکنه

خداکنه یار، کسی و از آشونش گریزون نکنه

9138979781